Annons:
Etikettphotoshop-elements
Läst 1240 ggr
micki78
2017-01-24 13:36

Suddig bakgrund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har Photoshop elements 10 och undrar om någon vet steg för steg hur man gör en bild, bakgrund, suddig. Jag vill att själva objektet på bilden är klar men att man suddar ut runt omkring, både framför och bakom själva "ringen" så att man inte kan se den fula bakgrunden lixom. Men det måste se snyggt ut.

Visar ett exempel på hur jag menar, det är inte jag som gjort denna redigering.

Annons:
[Outlawly]
2017-01-24 13:49
#1

Hej! 🙂

Kan detta vara en lösning som fungerar för dig?

micki78
2017-01-24 14:28
#2

#1

Det var exakt det jag letade efter. Tusen tusen tack för hjälpen! 🌺

micki78
2017-01-24 14:53
#3

Provade och det funkar bra, men det är svårt med precision med Snabbmarkeraren, den markerar så mycket lixom. Man kan ju även ta bort , eller minska det man markerat med andra Snabbmarkeringsvalet, men det är lika svårt det att få det exakt.  Tycker inte ni att det är svårt att få det exakt runt konturerna på bilden?

Florrpan
2017-01-24 15:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Har inte jag sagt åt dig att använda lagermask i ditt andra inlägg? Allt detta är ju möjligt med lagermask, och det är extremt simpelt.

1. Duplicera lagret du vill ha suddigt.
2. Gör hela det lagret suddigt så som du vill ha det.
3. Lägg på en lagermask på det suddiga lagret
4. Använd Gradient tool på masken, som jag visar i bilden, eller rita med vanlig mjuk pensel, med låg "flow" inställning.

Inge markering behövs för detta. Se till att lära dig använda lagermasker, sen kan du enkelt göra det du behöver göra.

micki78
2017-01-25 13:34
#5

#4

Tack! Jo jag vet att du skrivit om lagermask förr, men ibland är det svårt att få till det när man inte har en steg för steg guide, eller när man är så "ny" på Photoshop så att man inte riktigt vet vart man ska börja. Jag ska prova det du skrev , tack.

Upp till toppen
Annons: