Annons:
Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 1235 ggr
rossy
2017-07-23 23:29

Önskar få nybörjartips

Hej

Är helt ny här. Vill lära mej redigera svartvita porträttbilder. Har en stor tröskel att klättra över innan jag kommer igång. Behöver tips på photoshop-program för nybörjare, var hittar jag det? Vad behöver jag mer? Har en scanner och tänkte scanna in familjebilder och göra om dem. Ska tilläggas att jag är 55+ men med en del datorvana.

Annons:
Tobbe_490
2017-07-24 09:52
#1

Hej,

Jag skulle rekommendera Adobe Photoshop Elements om du vill börja med fotoredigering. Kostar f.n. (juli 2017) ca  600-700 kr. Har man ingen som helst vana vid fotoredigering rekommenderar jag att du går på en kurs. När hösten börjar finns det många kurser som är för nybörjare. Allting är beroende på vilken nivå du vill arbeta. Du vill scanna in familjebilder "och göra om dem". Vad menar du specifikt med det? Är det enklare justeringar man vill göra räcker det kanske med ett gratisprogram och att läsa någon bok om fotoredigering.

rossy
2017-07-24 18:16
#2

Hej tack för svar med tips. Det jag vill göra först är enklare justeringar av familjebilder men gillar porträtt omgjorda till svartvit med mycket kontrast så det är nästa steg. Sen tänker jag överföra humoristiska teckningar som jag gör ( på papper) för att justera och färglägga på datorn. Men det sista är kanske bättre i annat program? Har många idéer men behärskar ej "verktyget" än.

Tobbe_490
2017-07-25 09:16
#3

Efter ditt svar låter det på mig som du definitivt behöver gå kurs(-er) i fotoredigering. Har man mycket idéer bör man veta vad som man kan göra och vad man inte kan göra. Färglägga bilder går att göra även i Photoshop Elements. Sedan skall man veta att vill man göra avancerade saker kanske det krävs ett ännu mer avancerat program, kanske Adobe Photoshop CC men det är en helt annan prisklass och detta program kräver lång övning och kunskaper. Allt detta behöver du diskutera med någon och fundera hur mycket tid och pengar du vill lägga ned.

rossy
2017-07-25 16:22
#4

Tack än en gång för svar, jag ska börja undersöka vilka kurser som finns i min närhet. Kanske jag lägger upp något här när jag kommer igång. Återkommer säkert med frågor i alla fall.

Upp till toppen
Annons: