Annons:
Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 1069 ggr
druttizen
2018-02-09 12:24

Storlek på bild

Hejsan

Jag undrar varför måtten inte stämmer överens när jag skapar ny yta i ps.
Bygger affischer och annonser och igår tex så fick jag mått i mm och även ett exempel på hur de vill att annonsen byggs på deras sida. Rutan jag skapade och deras exempel hade samma mått men min ruta så väldigt liten ut, som ett visitkort nästan.

Idag skulle jag få ner en affisch till A6 format som ska bli som ett vanligt kuvert i storlek och skapade då ny tom yta i PS för att bygga i rätt size.. men åter igen blev rutan mkt mindre än vad den Ska vara. Inte alls ett kuvert i storlek.

Så varför blir måtten / ytan inte rätt?
Tack på förhand!

Annons:
Tobbe_490
2018-02-10 10:38
#1

Hej, Intressant fråga du ställer även om jag inte riktigt förstår vad du menar.  Vad menar du med att "rutan ser väldigt liten ut". Vad du ser på skärmen har ingenting med den verkliga storleken att göra. Kolla i bildens inställningar vilka mått den har. Om dina bilder skall användas till tryck måste du också veta vilken upplösning bilden ska ha. T.ex. om man förstorar man en bild minskas dess upplösning och vice versa.

druttizen
2018-02-12 15:44
#2

Hej Tobbe
Har mycket jobb över mig  och därav mitt sena svar. 
Jag kom precis på felet genom att jag undersökte detaljerna lite noggrannare.

När man trycker på att skapa nytt så skriver man i måtten som önskas, och sen finns även rutan för upplösning. Den var inställd på typ 28 och pixlar/centimeter istället för pixlar/tum. Därav blev rutan pytteliten.

Provade samma upplösning som tidningens bifogade exempel och då blev rutan (som synes i skärmdump) i samma storlek.  Photoshop hade nollställt inställningar 😃

druttizen
2018-02-12 15:48
#3

Här ser du hur jag menade tidigare.
Samma mått men rutan blev ändå liten och är nu i 100% storlek. Men så fort jag ändrade upplösningen och till pixlar/tum så blev rutan rätt som sagt

Tobbe_490
2018-02-14 10:27
#4

Hej,

Bra att det löste sig!

Upp till toppen
Annons: