Annons:
Etikettfotomanipulation
Läst 1463 ggr
Mari
2018-09-29 14:07

Hur redigera för tryck?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Dessa bilderfotade jag under dåliga ljusförhållanden och tänkte mig inte riktigt för med inställningarna så det är högt iso som gör bilden grumlig… 

Bilderna i sig tycker jag är riktigt bra så skulle vilja ha med någon av dem i fotokalendern jag gör för djurskyddet jag är engagerad i men vill att bilden ska kunna se bra ut i tryck, är rädd att det blir för mörkt och om man ljusar upp att det blir för grynigt? 

Några förslag?  Bifogar originalen och de som jag försökt redigera lite lätt. Det är photoshop jag använder när jag redigerar bilder.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Tobbe_490
2018-10-01 13:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har försökt ljusa upp bilden något och undrar om du tycker att det blev bra/bättre? 

Som jag ser det är det inte att den blev mörkt som är problemet utan att bilden är oskarp. Det går inte att göra något åt. När man tar en bild är det noga med detaljerna. Kolla nageln som inte ser bra ut. Jag har försökt åtgärda det också.

Mari
2018-10-01 17:22
#2

#1 Blev bättre men fortfarande "grynigt" vilket syns extra när man ljusar upp men det beror på som du säger att skärpan inte är knivskarp. 

Nageln? Du tog bort smutset? Så noga är jag inte med mina bilder, gillar när det är så nära verkligheten som möjligt. 

Tänker på om det går att förstärka grynigheten på något sätt för att bilden ändå ska kunna platsa, kanske om man gör den svartvit? Något annat tips?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

fotografen.ville
2018-11-26 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Lekte med en av dina bilder. Tyvärr är de så små. Hade man haft original storlek hade det varit kanske lättare.

Mari
2018-11-28 12:37
#4

Tack! 

Fick ljusa upp bilden något så chansade jag när jag lämnade iväg till tryck och det blev helt okej trots lite mörkare bild.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

neos34
2021-11-15 00:50
#5

Du ska helst ha en bild i minst 300dpi
vid tryck.

Mvh. Neos34, ifrån Mölndal

Upp till toppen
Annons: