Artiklar, Tips & Tricks

Enkelt bildredigeringsprogram

2019-01-14 16:45 #0 av: Sindri

Kanske är fel forum att fråga i, ni kanske är för proffsiga allihop, men försöker i alla fall.

Jag söker ett enkelt fotoredigeringsprogram och på svenska. Har haft Photoshop, och det gillade jag, men behöver långt ifrån alla 48 000 funktioner (och fattade inte heller alla termer) och det är för dyrt för mina behov. Har testat GIMP, men fattar verkligen ingenting, trots tutorials. För stort och omfattande.

För "hundra år sedan" fick jag nåt från Kodak (på diskett) som hette Photo de Luxe. Det var perfekt för en amatör som vill klippa och klistra lite, ändra bakgrunder, klona och sudda, ta bort röda ögon etc.

Jag betalar gärna (dock inte abonnemang) för det jag vill ha. Tacksam för tips och gärna att kunna prova innan jag köper.

Anmäl
2019-01-14 16:53 #1 av: kattöga

Kan något av dessa vara  något? Jag har inte provat dem själv, arbetar med Photoshop, men kanske värt att prova nån av dem?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2019-01-14 20:30 #2 av: Sindri

Tack - skall kolla igenom.
Glömde skriva att den inte får "ta över" min dator och tro sig veta alla konstiga funktioner jag vill ha. När jag köpte en ny scanner så har den lagt upp massa fotoalbum och saker och sorterat foton och jag vet inte vad. Blir så trött.....

Anmäl
2019-01-17 16:14 #3 av: Huygens

GIMP

Anmäl
2019-01-17 18:48 #4 av: Sindri

Som jag skrev i #0 så har jag testat det och tycker verkligen inte om det.

Anmäl
2019-01-17 19:41 #5 av: Huygens

Man får söka lite på nätet. T ex ta bort röda ögon i GIMP: Better tech tips

Anmäl
2019-02-12 21:59 #6 av: JRSN

Jag tycker 'PhotoFiltre' är rätt ok. Kanske inte det optimala redigeringsprogrammet men någorlunda enkelt och inte för stort.

https://filehippo.com/download_photofiltre/

..........................................
Sajtvärd: Andar, änglar & demoner / Knackningsterapi
                      www.astromantra.se/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.