Annons:
Etikettartiklar-tips-tricks
Läst 1435 ggr
Martin
3/20/19, 11:15 PM

Hårdvarusetup för Adobe Photoshop / Lightroom

Kanske fel kategori men svårt att hitta någon som riktigt passade.

Håller på och försöker prestandaoptimera och finns även planer på att köpa nytt då det börjar bli bra segt på burken..

Har läst en del om förslag på hur man fördelar saker på olika hårddiskar.

Tar gärna del av era setup:s, och gärna en kommentar om vad ni mest jobbar med (för att få en hum om det är relevant, dvs om det är väldigt stora bildfiler eller många samtidigt).

Förslag som jag läst är ju t.ex.
En liten NVME-disk som är snabb med operativsystem och program
En SSD-disk för arbetsfiler och sedan cachefiler på en annan (alternativt på den första), och sedan en mekanisk stor disk för lagring av färdiga jobb/arkiv.

Andra förslag är två SSD precis som att det finns förslag på två NVME osv i de flesta möjliga kombinationer.

Men undrar som sagt nu: Hur har ni det optimerat/installerat och märker ni av stor skillnad mot att t.ex. ha allt på samma (om ni haft det innan)?

mvh Martin

Annons:
Huygens
4/3/19, 12:42 PM
#1

Om det blir segt på burken skulle jag kolla hur mycket primärminne som används och jag skulle kolla om det går onödiga processer i bakgrunden.

Martin
4/12/19, 7:10 AM
#2

#1 Sitter på en gammal burk med egentligen för lite minne och ja, det går lite processer i bakgrunden och möjligen är några onödiga, vet inte vad alla är. Men oaktat det så börjar det ändå snart bli dags att byta ut skrället.

mvh Martin

[VSK]
5/11/19, 9:57 PM
#3

#2

Har du gammal dator så kan du glömma NVME.

Däremot så är ett par SSD att föredra och sen kan du förmedla ut cachen (PS/LR) till alla utom den som ditt operativsystem är installerat på samt PS/LR. 

Arbetsminne i massor är så klart att föredra men jobbar du med så tunga filer? Satsa på några schyssta SSD till att börja med för de kan du ju ta med dig om du införskaffar en nyare modernare dator senare.

Martin
5/15/19, 8:28 AM
#4

#3 Ja, kanske var otydlig, frågan gällde alltså en ny dator.

Idag försöker jag undvika att jobba med tunga filer eftersom att jag upplever datorn som en begränsare. Det blir ibland större panorama ihopslagna av flera foton, eller bilder stackade av större mängd foto vid t.ex. makro och då kan det dra iväg i storlek.

mvh Martin

[VSK]
5/15/19, 10:16 AM
#5

#4

Ok så det gäller en ny burk då. Ja då skall du så klart köra NVME fullt ut på alla platser som finns på moderkortet (M2). OS på separat SSD (M2) så klart. 

Eftersom du förmodligen köper så snabbt lagringsmedia så är det nog rätt så onödigt att ha mer än 16 GB arbetsminne då PS/LR cachar på lagringsmediat om arbetsminnet skulle överstiga max tillåten mängd i programmet, och dessa SSD på detta gränssnitt är så pass snabba så om du inte jobbar professionellt med bildhantering så tycker jag att 32 GB minne eller mer är bortkastade pengar just nu.

Har du musikalisk plånbok så är det ju bara att köra på så det ryker.

Martin
5/19/19, 2:39 PM
#6

#5 Tack för input. Ja, setup gäller för ny burk, den jag har nu kommer jag inte att konfigurera om utan när jag inte orkar med den längre så får den dö helt enkelt.

mvh Martin

Annons:
[VSK]
5/19/19, 11:46 PM
#7

👍

Upp till toppen
Annons: