Annons:
Etikettoff-topic
Läst 756 ggr
novembre
4/28/19, 2:20 PM

Datorer och Photoshop

Hejsan

Jag hoppas ni har tips eller svar på mitt nuvarande dilemma :)

Jag köpte en stationär dator förra sommaren, en HP och tror att det ska vara 6 gb ramminne. kruxet är att jag illustrerar via photoshop. Emellanåt kraschar datorn, ibland kraschar den inte på flera dagar, och andra dagar kan den krascha 3 ggr eller fler. Det är frustrerande och tar tid när jag måste starta upp allting och eventuellt göra om förlorat arbete. 

Jag vet inte om det beror på att filerna är för tunga för datorn, men jag tror inte det. även när jag jobbat med mindre filer har datorn kraschat. Ibland tappar datorn även kontakten med usb-portarna vilket både mus och tangentbord är inkopplade. Ända sättet är då att tvinga den att startas om för att det ska fungera. 

Vad kan detta bero på?? är datorn defekt eller är den helt enkelt inte anpassad för den här typen av arbete tror ni? 

Just nu ångrar jag att jag inte tog reda på mer fakta innan jag köpte dator, men okunnig som jag är inom datorer så trodde jag att det var ett bra köp. Funderar om jag borde investera i en ny dator, men det är inte direkt billigt och att sälja min nuvarande känns inte schysst om det nu är så att det är fel på den. 

Vilka datorer lämpar sig bäst för att illustrera i photoshop men som också klarar av 3d-program?

Annons:
Martin
5/15/19, 10:57 AM
#1

Adobe säger minimum 2GB ram men rekommenderar 8 GB ram, och jag sitter själv på 8 GB och tycker det är i minsta laget men kan fungera om man jobbar med få filer i taget och inte har andra saker igång på datorn samtidigt som drar RAM.

Jag skulle rekommendera dig att titta på rekommenderade krav för de program du skall använda, jag använder själv inte 3D-program men kan tänka mig att t.ex. grafikkortet kan få betydelse där också.

Här är systemkrav (och rekommendationer) från Adobe gällande Photoshop. Jag tycker själv att tillverkarna är lite snåla i sina rekommendationer men det framgår inte heller helt vilken sorts jobb de avser med sina rekommendationer.

https://helpx.adobe.com/se/photoshop/system-requirements.html

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: