Annons:
Etikettartiklar-tips-tricks
Läst 942 ggr
Konjak
2019-10-06 14:43

Bra program/kompliment för bildretuch

Det finns idag många program på marknaden för att katalogisera och retuchera bilder. Inte bara Adobes "Photoshop och Lightroom" som i dagsläget inte är direkt billigt att "hyra". Visserligen föredrar jag dem men komplimerar med Cature One (för tethering och katalog) och Alienskins det nya  Exposure Software X5. Andra bra program är Darktable, Luminar, On1 photo raw och Affinity photo.

För min egen del föredrar jag program där jag kan arbeta med olika lager utan att vara destruktiv gentemot rawfiler.

Annons:
luangao
2020-03-09 04:38
#1

GIMP är bra för bild manipulering och att göra mer effekter osv . GIMP är helt gratis, så bara att ladda ner och prova.

Jag använder GIMP,  Jag har en XP-Pen Deco Pro android drawing tablet  , räcker alldeles utmärkt till en början och långt senare.

Liz85
2020-04-18 22:12
#2

GIMP har jag aldrig fattat mig på. Har testat det men blev inte klok på det på nån punkt och hittade inte det jag ville göra. Sen fick jag höra om Darktable, testade det. Det tog visserligen ett litet tag att komma in i det. Men det var mer likt photoshop och har en cropfunktion som överensstämmer mer med hur jag är van att croppa och även redigera bilder vad gäller ljus.

Upp till toppen
Annons: