tekningar gjorda med ritbord?
hejsan ja har ni nå bilder som ni gjort med ett ritbord?
skulle vara roligt att se vad man kan åstakomma med ett sånt.
ska nämligen köpa ett själv men vet inte riktigt vilket jag ska köpa.
men funderar på denna http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010111197 i a6 format… nån som har det? funkar det bra att rita vanliga tekningar på det? kan man rita så att det ser ut som blyerts? och färglägga med skuggor och liknande? är helt nybörjare på ritbord så där av kanske konstiga frågor ;)
ge mig era kunskaper om det och mina frågor :)

Jag har just Bamboo från Wacom. Har inte testat någaot annat i och för sig. Jag är väldigt nöjd. Skillnaden mellan mus och ritbord är verkligen markant.Bara det att man enkelt kan skriva sitt namn på skärmen =)
Det som är fiffigt med Photoshop och ritbräda är att det finns ca 50 inställningar i Photoshop för vad pennan ska göra beroende på hur hår man trycker, vilket håll man för pennan mm mm
Jag kan inte rita så bra ( retuscherar mest med pennan ) men här är ett exempel ( gjort i Flash ) där jag har kontrollerat bredden på strecket med hur hårt jag trycker.
I photoshop kan tryckkänsligheten styra opacitet och bredd och även Scattering mm ( om du har en pensel formad som en fjäril kan ett drag med pennan skapa tusen fjärilar i olika riktningar, storlekar mm beroende på tryck ). Det bästa programmet för ritbräda är nog Painter.
ok. tack för ditt svar långa utförliga svar :)
men skulle gärna vilja ha fler erfarenheter från dom som har detta ritbord eller nåt annat och gärna mycket bilder. ;)

Du kan oxå titta tex på alla bilder som är märkta med Wacom på Flickr så får du massa tecknade exempel.

Jag har också funderat på att skaffa en. Hur mycket kostade din och vad heter den pelle?
3# förstår inte riktigt vart man hittar bilderna på den sidan, min engelska är inte i topp. ;)
måste man registrera sig på sidan om man ska få se dom där bilderna du pratar om? :/
*putt*

# Bamboo A6, 975:- #5 Att registrera sig är en snabb process, Finns många kul intressegrupper på Flickr. Bra för att man kan söka på bilder från en viss kamera, teknik, eller lins.
köpte ett ritbord idag, lite svårt att styra i början kanske men det är ganska enkelt sen, har inte testat att rita ngt ännu
8# vad köpte du för ritbord?
visa gärna bilder sen när du har någon :)
jag har beställt ett Bamboo nu, så snart har jag ett med :D
köpte ett wacom volito 2

Haha, jag har en ritbräda som är mindre än ett vykort :P
Wacom, inte en aning om vilken från dom det är, men den är gammal och är inte ens tyckkännslig :/
Dessutom är det typ omöjligt att ställa in kännsligheten på den… så jag använder det mer till färgläggning och sånt :P
Tex. här

# 13
Ursnygg shojo-bakrund där ;)
#14 tack :D
13# ja den är jättefin. så där bra kan inte jag rita :P fast jag ritar ju mest djur jag :)
Jag använder också Bamboo och är nöjd. Jag kan inte rita, men för redigering av bilder är den till stor hjälp.
Vänliga hälsningar
Niklas