Vinnare RETUSCHUTMANINGEN #17
Först o främst beklagar jag över att några tyvärr blev diskade i retuschutmaningen. Riktigt tråkigt tycker jag. Men regler ar regler o jag måste erkänna att även jag hade tolkat dem fel. Hade valt en helt annan bild om jag vetat bättre.
Nog om det.
Nu kom det iaf två bidrag som jag skulle välja mellan.
Riktigt svårt faktiskt för båda var väl gjorda. Men efter några timmars funderande kom jag fram till att,
Vinnaren i retuschutmaningen är; fotokrafs!
Motiveringen lyder:
Att retuschera en färdig bild, utan att förandra innehållet kräver sin kunskap. Med små medel, som i det här fallet, lyfta fram det väsentliga i bilden.
Bra jobbat fotokrafs som också lägger upp nästa utmaning.
//MaGI 67
Edit: Lägg in dessa regler i den nya utmaningen också
Retuschering med färg, kontrast och skärpa (det är tillåtet att efterlikna analoga filmeffekter).
Vid porträtt är också hudretusch tillåten.
Beskärning av bilden är tillåten.
Om bilden är ett porträtt eller ett enskilt föremål är det tillåtet att frilägga objektet och byta bakgrund. Med byta bakgrund menas att lägga in en bakgrund som har annan färg, bokeh, textur eller vinjettering.
Ingen övrig manipulation få ske av bilden. Med manipulation menas att lägga till, ta bort detaljer eller förvränga den innehållsmässigt. Bilden ska i sig inte vara missvisande utifrån originalbilden (kloning är inte tillåtet i detta fallet, såvida det inte handlar om porträttretusch).
Anders/sajtvärd

Grattis fotokrafs!! :)
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Grattis 
Vilken fin motivering. Tack! 
Grattis !