Indexed png-bild
Undrar hur man gör en sån i photoshop (cs3/cs4)?
Hur menar du med Indexed?
hmm.. det har med webdesign och IE6 att göra. Indexerade png-bilder går inte att använda i IE6 då IE6 inte stöder transparency. Har förstått att man ska med indexerad png få typ 8 bit (eller va det nu är som är 8
) och på nåt sätt där sen få "transparency" att synas även i IE6.
Inte vet ja om detta hjälper…
Menar du att bkgrunden på bilden ska vara transparent ?
När du sparar kan du välja Spara för webben och därefter välja Png. Då får du en transparent bakgrund när den visas i IE.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#3 Jepp, sorry förklarar lite dåligt. Bakgrunden ska vara transparent. Det hjälpte inte mig när jag försökte.
Jag valde Spara för webben, men för lyckades inte transparenta bakgrunden. Är det några inställningar vid "spara för webben" som ska göras?
(Vad är skillnaden sen när på att spara på webben och att ta Image-Mode-Indexed Color? Är det nåt helt annat det sen?)
Okej, då vet jag vad du menar. Det stämmer att PNG-24 inte fungerar på IE6 och äldre, men däremot fungerar PNG-8 istället vilket ger samma bildkvalite som gif.
Alla andra webbläsare kan läsa PNG-24.
För att spara genomskinliga bilder måste du se till att du inte har ett bakgrundslager. Sedan sparar du för webben (Ctrl-Alt-Shift-S) och väljer PNG-24 och väljer genomskinlighet. Ifall du använder det som webbgrafik så kan du skapa en i gif format och sedan lägga upp ett skrip som väljer gif-formatet ifall användaren har IE6 eller äldre.
PNG-24 ger oftast en gräddgul eller ljusblå bakgrunder på bilder när den inte kan tolka genomskinlighetsinformationen i PNG-24.
hmm.. Jag får det inte att bli som de ska i IE6 fast jag gjort som du sagt. Bilden får en vit bakgrund, vilket den juh int ska ha…

Gjort; Inget bakgrundslager - Spara för webben - Valt PNG-24 - Kryssat i genomskinlighet - Sparat bilden som png.
Va gör jag för fel…?
Här är ett exempel.
Kan du förklara hur man gör det där med gif när det gäller webgrafik? Har läst om det men fattar inte riktigt det.
PNG-24 fungerar inte i IE6 och äldre. kommer snart med kod som väljer utifrån det är IE6 eller nyare.
Okej, fattar nu att jag måste köra med png-8 för att få det att synas i IE6. Eller? Meen, den ser juh inte alls likadan ut som en png-24; png8 blir juh "fetare" och ser rätt dålig ut. Är det några inställningar jag borde ännu göra annat än png-8 och genomskinlig?
Har du annars tips på hur jag ska få logon att inte se "söndrig" ut? Jag har roterat layern med "bakgrundsfärgen" för att få "lådan"/bilden att vara sned. Finns det bättre sätt att få bilden sned för att undvika "kantigheten/det söndriga utseendet"?
Okej, väntar me spänning på koden!
PNG-8 är likadant som gif, de tar ungefär lika mycket plats på disken och att de ger samma kantiga resultat. Men png-8 är i regel ändå bättre än gif enligtm in mening. För mig så använder jag konstant PNG vad det än gäller, dock inte foton.
Koden:
Klistra in följande i HEAD
Klistra in följande där du har bilden
Har ej testat den, men det borde fungera.
Tack för koden. Ska kolla in den.
Har du några tips på hur jag ska göra logon (som png) om jag vill ha den sned o annars?
Den enda tipsetj ag kan ge är att göra den sned innan du sparar den.
Lägg samman alla synliga lager och sedan roterar du bildobjektet bara.
Tips angående koden, du måste ha både PNG och GIF bilden på samma plats och med samma namn, annars fungerar inte koden.
Jag prövade på att vända hela bilden (lagt samman lager; bakgrundsfärgen o texten). Tyvärr blev det en vit kant runt bilden nu. Här är exemplet.
Har du några tips?
Förresten, du behöver inte använda skriptet eller arbeta med genomskinlighet. Använd bara samma färg som på bakgrunden av din sida som bakgrundsfärg på din bild och du kan spara som png24 (det ger ingen genomskinlighet och stöds av alla webbläsare)
Så testa med det och se ifall bilden blir bättre. Din konstiga kant kan jag inte ge svar till, tyvärr.
har en lite annorlunda fråga nu; jag har en text med sned bakgrund; hur får jag bort hackigheten i bakgrunds-kanterna? Både om bakgrunden är en färg och om den är gradient?