Ritplatta - känner inte av?
Har fått en ny dator med Win 7, tänkte börja använda min Wacom Bamboo Fun Pen & Touch som jag tidigare använt till att måla med på min dator med Win XP. Funkade suveränt, men nu när jag skulle testa med nya datorn så känner den inte av att det är en ritplatta eller hur man nu ska säga.
Jag använder GIMP, tidigare har den alltid vetat att om man vänder på pennan så man använder suddet, så kommer suddet fram och man kan sudda på plattan. När man vänder tillbaka så kommer själva penseln osv.
Det funkar inte alls, och den byts inte automatiskt när jag vänder på pennan, utan det är precis likadant som när jag målar med pennspetsen!
Den känner heller inte av hur hårt man trycker, vad det nu kallas. Förut så var det skillnad på om jag tryckte löst eller hårt med pennan på plattan, men nu spelar det ingen roll om jag använder fjäderlätta drag eller om jag trycker så hårt så pennan går sönder.
Troligen har du för gamla drivrutiner till pennan. Sök efter nya på Wacoms hemsida.
#1 Glömde att skriva det. Jag installerade drivrutiner från hemsidan. För ca en vecka sen.
Skumt.
I vilket format är bilden? Min Wacom registrerar inte hårdheten på tryck i .gif eller dylika format, däremot i .jpg. Spara bilden i ett annat format och testa igen.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#4 Den är inte i något format innan man sparat den…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#6 Det funkade utmärkt med Win XP, måste vara nån uppdatering som gör att det inte funkar :C
Okej, en uppdatering utav det kvarstående problemet…
Pennans tryckkänslighet fungerar ypperligt. Ritplattan och drivrutinerna i sin helhet är det inget problem med, har jag konstaterat efter lite efterforskning.
Den vill bara inte fungera med GIMP. Och nu blir jag riktigt irriterad över detta.
Fortfarande ingen tryckkänslighet när jag målar, och den känner heller inte av när jag vänder på pennan.
Men så är det bara i GIMP, alltså ligger felet där!
Någon som vet hur jag ska lösa detta? Har googlat och googlat hur länge som helst nu, men ingen verkar ha samma problem som jag! Jag kanske får testa att installera om det.
Intressant, jag har exakt samma problem! Böt dator och vissa funktioner på plattan slutade funka. Suddet och tryckkänsligheten!
Jag har med installerat nya drivrutiner och testat allt möjligt men det funkar inte.
Trodde jag var unik i detta, (lite skönt att inte vara det dock..)
Använder Photoshop dock. Men i vilket ritprogram eller testprogram jag än provat så har det inte fungerat.
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

I Photoshop så måste man välja en pensel som är inställd på att vara tryckkänslig mm, eller göra en sådan pensel själv. Kanske är det så i GIMP också att det finns massor av inställningar just för tryckkänslighet i penslarna.
Lyckades lösa problemet! Hittade en liten flik under Redigera som hette Inmatningsenheter. När jag startat GIMP med min ritplatta ansluten (funkar inte utan) så hittar jag två rutor för både Eraser och Tip sensitivity eller vad det nu var. Och båda var inaktiverade, var bara att trycka i Aktivera, och nu funkar det jättebra!
#11 Får testa det på min med.
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Jag använder mig oxå uteslutande av en XP-PEN Star G640 i A6 storlek när jag redigerigerar foton… and I love it! Har haft min sedan 3 år tillbaka och det går otroligt mycket snabbare att retuscha, frilägga, bearbeta när man har penna eftersom man direkt kan vara mer nogrann. Blir lite som att teckna istället för att hålla på o klicka .
Mitt liv hade varit mycket långsammare utan min XP-PEN Digital Tablet och photoshop Actions. Ett måste!