Bildredigering iFokus

Bildredigering

Läst 128 ggr
perk
2021-04-21 18:23
0

Raw till Jpeg

Någon som har tips på ett program som är lätt att använda för att konvertera RAW-filer till JPEG. Har slutat med mitt abonnemang på Adobe Photoshop, tyckte inte det var värt pengarna för så lite som jag använde det. Så nu använder jag ett gammalt Photoshop elements då jag redigerar mina bilder, och där fungerar det inte med raw-filer.

När jag använde Elements tidigare så hade jag programmet ”Adobe DNG-Converter” och konverterade bilderna där till JPEG det var ganska smidigt. Nu verkar det som om inte det programmet finns längre, för jag lyckas inte hitta det. Det enda jag hittar nu för konvertering verkar vara andra större bildbehandlingsprogram.

Om aftonen får den late brått🙂

"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

Niklas
2021-04-22 11:22
0

GIMP kan göra det och är gratis. Möjligen är det lite för avancerat om du bara vill ha konverteringsfunktionen. Det är nästan Photoshop-nivå på det.

» GIMP - Downloads

Annars kan du titta på förslagen här:

» 7 Best Raw to JPEG Converter for Windows 10 PC (For Free Download) - itselectable

Där finns många förslag.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

The official download page for all things GIMP! Please only use the official binaries provided here unless you really, really know what you’re doing (it’s the only way to be safe). We try to provide binaries in-time with regular releases, but may occasionally be delayed as the packagers ...
perk
2021-04-22 20:40
0

Ja GIMP har jag testat, men det stöder heller inte Raw-filer. Så även där måste jag ju ha ett annat program för att konvertera, som till exempel Raw Therapee eller Darktable.

Niklas
2021-04-23 13:44
0

#2: Gör det något att du behöver tilläggen? De är gratis.

perk
2021-04-26 10:14
0

Tack för hjälpen.

Nej då det gör inget att jag behöver använda tilläggen. Tyckte dock att många verkade stora och komplicerade, om jag jämför med Adobe DNG-Converter som jag använde tidigare.
Nu har jag löst det med Canons program DPP som jag har, fast det också är lite ”stort” då det är ett redigeringsprogram. Men det var ganska enkelt att konvertera bilderna till jpeg.

Så mitt gamla Photoshop Elements, tror jag får duga även i fortsättningen för att mixtra med bilderna för mig.

Niklas
2021-04-26 11:07
0

Bra att du löste det.🙂